• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Erbjudande från 12 banker - vilken bör jag välja?

Gröngurka

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Februari 2019
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Gjorde en ansökan på 300.000kr via Advisa och fick bifogade erbjudande. Anledningen till att jag tvekar på Ica banken är att jag har hört att de ska vara krångliga vid extra amorteringar? Har någon erfarenhet av lån & sparbank?

Undviker gärna brev hem.

Förutsättningar:
Inkomst: 31200kr/månad
UC: 8FF med riskbetyg 2,4
Lån/krediter: 0
Bolån: 2.100.000kr
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    76.7 KB · Visningar: 294
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Gjorde en ansökan på 300k via Advisa och fick bifogade erbjudande. Anledningen till att jag tvekar på Ica banken är att jag har hört att de ska vara krångliga vid extra amorteringar? Har någon erfarenhet av lån & sparbank?

Undviker gärna brev hem.

Förutsättningar:
Inkomst: 31200/månad
UC: 8FF med riskbetyg 2,4
Lån/krediter: 0
Bolån: 2.100.000
Har haft lån nyligen hos Lån&Spar, ICA och COOP som dyker upp högt på din lista. Alla 3 kan jag rekommendera och har inte haft några problem med dem. Lån&Spars internet bank är rätt så enkel och de har ju ett servicekonto där man skall sätta in pengar som sedan automatiskt överförs till lånekontot varje månad. Det kan upplevas som lite krångligt och jag blev aldrig klok på exakt hur mycket jag skulle sätta in varje månad så jag hade konstant ett par hundralappar liggande som buffert på servicekontot. De har en gratis låneförsäkring de första månaderna som sedan kostar någon hundring. Totalt värdelös försäkring, så säg upp den innan den börjar kosta.
Lån&Spars kundtjänst är bra, svarar ganska snabbt och har alltid fått bra hjälp av dem.
ICA tycker jag är lite stelbenta och en aningen jobbigare, kanske inte pga av lånet jag haft utan deras kreditkort och fakturakonto som de gärna smyger in avgifter och höga räntor på.
COOP hade jag 230k lån hos i ca 1 år innan jag löste det i förtid. Inget att klaga på, hade bra ränta hos dem och smärtfritt att lösa lånet.

Alltså L&S är ju billigast om du kan leva med den mindre summan, och är villig att stå ut med att ha 2 nya konton att hålla reda på. Det hade jag valt, annars ICA om du behöver hela beloppet. Så had jag agerat i alla fall.
 

Gröngurka

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
13 Februari 2019
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Har haft lån nyligen hos Lån&Spar, ICA och COOP som dyker upp högt på din lista. Alla 3 kan jag rekommendera och har inte haft några problem med dem. Lån&Spars internet bank är rätt så enkel och de har ju ett servicekonto där man skall sätta in pengar som sedan automatiskt överförs till lånekontot varje månad. Det kan upplevas som lite krångligt och jag blev aldrig klok på exakt hur mycket jag skulle sätta in varje månad så jag hade konstant ett par hundralappar liggande som buffert på servicekontot. De har en gratis låneförsäkring de första månaderna som sedan kostar någon hundring. Totalt värdelös försäkring, så säg upp den innan den börjar kosta.
Lån&Spars kundtjänst är bra, svarar ganska snabbt och har alltid fått bra hjälp av dem.
ICA tycker jag är lite stelbenta och en aningen jobbigare, kanske inte pga av lånet jag haft utan deras kreditkort och fakturakonto som de gärna smyger in avgifter och höga räntor på.
COOP hade jag 230k lån hos i ca 1 år innan jag löste det i förtid. Inget att klaga på, hade bra ränta hos dem och smärtfritt att lösa lånet.

Alltså L&S är ju billigast om du kan leva med den mindre summan, och är villig att stå ut med att ha 2 nya konton att hålla reda på. Det hade jag valt, annars ICA om du behöver hela beloppet. Så had jag agerat i alla fall.

Tack! Lutar åt L&S. Jag antar att de sköter allt digitalt? Visst två konton, men man får väl inget bankkort och som man behöver betala för? Enda oron efter att jag läst på deras hemsida är att de kanske kan komma be om en komplettering via Kreditz. Ingen aning vad jag har för betyg där.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Tack! Lutar åt L&S. Jag antar att de sköter allt digitalt? Visst två konton, men man får väl inget bankkort och som man behöver betala för? Enda oron efter att jag läst på deras hemsida är att de kanske kan komma be om en komplettering via Kreditz. Ingen aning vad jag har för betyg där.
Jag fick allt digitalt via Kivra. De har ett bankkort om man vill ha men det ingår inte som standard. Då jag ansökte för 1 år sedan så använde de inte kreditz så det kanske är nytt för i år. Du kan kolla ditt score utan kostnad om du laddar ner Kreditz appen och sedan loggar in med MobilID. Appen går igenom allt in/ut på kontot och ger en score 1-10 hur pass bra vardagsekonomi du har. Jag fick en 7:a när jag sökte 100k hos Wästgöta häromveckan och det lånet beviljades.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp